Надписът над входа на църквата:
'Славана Светата, Единосъщна, Животворяща и Неразделна Троица, Отца и Сина и Св. Духа, изографиса се този свят храм Успение на Пресветата Богородица с иждивението на боголюбивите християни. Това стана на 10 септември 1848 г. при игумена иеромонаха хаджи Филотея. Иззографиса с ръката си Захарий Христов, иконописец от Самоков'
От проучванията, които са направени до сега върху изобразителното изкуство на Захари Христов Зограф, се установи че в иззографисването на Троянската църква 'Успение Богородично' възрожденският художник и будител е вложил големите си дарования и цялата си любов към религиозната живопис. Не е известно колко е струвало зографисването на църквата и кои са били помощниците на Захари Зограф. В архивата на Троянския манастир и в архивата на художника няма на лице нито един документ, от който би могло да се види при какжи условия и задължения е станало украсата на църквата. Захари Христов Зограф е роден през 1810 г. в град Самоков. Син на Христо Димитров, също виден художник и основател на Самоковската живописна школа, Захари Зограф и по призвание и по учение бил роден за художник. Към средата на миналото столетие, около 1847-1849 г., той вече си спечелил име на известен и опитен художник. По онова време той бил най-яркият и най-дейният представител на Самоковската живописна школа. Преди да започне зографисването на църквата в Троянския манастир, през 1840 до 1841 година той зографисал църквата 'Св. Николай' в Бачковския манастир, а през 1844 г. зографисал съборната църква Рождество Богородично в Рилския манастир. И в двете църкви той имал възможност да прояви своите дарби. Освен религиозно верските поучителни образи на светци, Захари Зограф нарисувал и редица ктиторски портрети на съвременни на него лица, които представляват големи постижения във възрожденското изобразително изкуство. От Кондиката на Рилския манастир за 1833-1878 г. се вижда че на 20 март 1842 г. на Захари Зограф били дадени 7508 гроша. Тази сума той я получил срещу извършена работа и вероятно като предплата за нова поръчка във връзка с украсата на църквата. От тази внушителна сума може да се извади заключения колко скъпо струвало зографисването на църквите. Но и работата на зографите не била лека. Колкото и да не са били евтини материалите и боите, затрудненията идвали главно от бавното, от непроизводителната работа, когато се изписвали картините и образите по високите кубета, по сводовете и арките, по малките ниши, по ъгловите места и особено по полето на главния свод. Зографите работели на скеле и художественото изпълнение на образите при неудобните места за работа изисквало голямо търпение. Захари зограф е главният художник на Троянската църква 'Успение Богородично'. Той е автор на всички ктиторски портрети, на картините и на светителските образи.
Коментари (0)